Friday, April 16, 2010

~Renungan~

Skrg tepat jam 4:59 petang, ketika aku dduk keseorangan di tepi jendela..tlintas di fikiranku memikirkan keadaan umat akhir zaman sekarang..myentuh perasaan n jiwa..so..aku pun terfikir nak post entry kat blog ni..this is just utk renungan sahabat-sahabat sekalian..moga2 kita dpt bermuhasabah diri..


Raja Vs Raja segala Raja

ELOKLAH KITA BERADAB DENGAN RAJA TAPI KENAPA KITA BIADAP SANGAT DENGAN RAJA SEGALA RAJA? NI BUKAN SEMBAH DERHAKA TAPI SAH-SAH MASUK NERAKA..MANUSIA2..
  • Kita beradab dengan raja, bila dijemput ke istana, happy tak terkata..tapi dengan Raja Segala Raja, jemput ke masjid kita buat derk aje.
  • Kita beradab depan raja, pakai habis smart, tempah spesel lagi gitu...tapi depan Raja Segala Raja, solat pakai pelikat aje, kekadang tak berbaju...
  • Kita beradab dengan raja, nak ke istana esok, malam ni dah bersiap..tapi dengan Raja Segala Raja, nak ke masjid liat, malam nak tahajud jangan harap..
  • Kita beradab dengan raja, dia suruh apa kita buat tanpa banyak cakap..tapi dengan Raja Segala Raja, dia suruh solat pun tak buat, buat pun sambil sangap.
  • Kita beradab dengan raja, apa dia tak suka kita buat, takut dikata derhaka..tapi dengan Raja Segala Raja, kita buat ape kita suka, tak takut masuk neraka.
  • Kita beradab dengan raja, tak kira siapa kita depan rakyat biasa..tapi dengan Raja Segala Raja, tak kira siapa kita, orang besar saf depan tu biasa je..
  • Kita beradab dengan raja, bila dia ade kita rasa hina, rasa rendah diri...tapi dengan Raja Segala Raja, mane pernah Dia takde, masih jugak tak sedar diri
  • Kita beradab dengan raja, nak mengadap punyalah takut, rasa longgar sendi lutut..tapi dengan Raja Segala Raja, mane ade taku, tu yang solat otak melalut
  • Kita beradab dengan raja, dipanggil menghadap pun dah rasa bertuah..tapi dengan Raja Segala Raja, dengar azan pun..kadang2 buat xdengar.
  • kita beradab dengan raja, sanggup menunggu berjam-jam lama sebab nak jumpa..tapi dengan Raja sgala Raja, solat lima minit pun dah kira lama..


Renung2kan..

Pantun muhasabah

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Tak salah dunia kalau nak kejar
namun akhirat jangan dilupa

Tinggi-tinggi si matahari
Anak kerbau mati tertambat
Hari-hari kena muhasabah diri
Hisablah diri sebelum terlambat

Kalau roboh kota Melaka
Papan di Jawa hamba dirikan
Kita semua hamba Dia belaka
Sampai masa akan dikembalikan

Sorong papan, tarik papan
Buah keranji dalam perahu
Hal dunia kita nak ke depan
Kenapa hala akhirat kita buat tak tahu

Tanam pinang rapat-rapat
Biar puyuh tak boleh lari
Taubatlah kita sementara sempat
Sedarlah atas bumi siapa kita berdiri




Semoga kita sentiasa dirahmati Allah. Salam semua..٩(-̮̮̃-̃)۶ ..